
Newsec
Samarbetet med Newsec har varit intressant, på flera olika sätt. Ett av dem är att Newsec är en av kunderna som vi ”sprungit bredvid” under längst tid, och fortfarande gör. Det har inneburit att vi har kunnat göra insatser som utgått från Newsecs specifika behov och utmaningar här och nu, som vi sedan har kunnat följa resultatet av, och tillsammans med Newsec tagit beslut om vad som därefter är nästa naturliga steg i processen.
Huvudutmaningen handlade om att hjälpa två divisioner på Newsec att börja äga och driva hållbarhetsstrategin som tagits fram på Group-nivå. Vi började med att göra en Lighthouse med de två divisionernas ledningsgrupper där vi tillsammans satte en gemensam lägesbild, ägarskap och struktur kopplat till den övergripande strategin. Detta landade i insikter och beslut kring divisionernas ambition, kommunikativ approach och vilken typ av affärsutveckling som kommer att behövas framåt.
Vi arbetade utifrån ”vattenfallsprincipen” där vi genom ett uppifrån och ned-tänk förankrade diskussionerna i divisionernas ledningsgrupper, på en mellanchefsnivå och därefter hela vägen ned till alla anställda. Som en del av detta genomförde vi utbildningsinsatser och genomförde en Organisational Insight Compass med alla anställda i divisionerna.
Det upplevda resultatet i divisionerna är att det blivit fart i hållbarhetsarbetet på ett helt nytt sätt. Man har bland annat fått in det tydligare i processerna. Positionerna har flyttats fram och det har skapats en större förståelse internt för hur man behöver jobba med frågorna mer strukturerat, oavsett var man är i organisationen.
* Uppdraget genomfördes i samarbete med Doings.